13 comments
9th January 2017
Share:

ferestre-rusesti

Etapele de dezvoltare ale creierului, de la bebeluș la școlar

(Ferestre de Oportunitate)

Episodul 3 din seria de 7 ”Copiii sub 6 ani”

Prezentarea acestui episod am făcut-o la finalul episodului precedent.

Toți ne facem mari, într-un fel sau altul. Felul în care ne vom trăi viața este în strânsă legătură cu modul în care ne-a fost calibrat creierul de cei care ne-au educat.

Neuroștiința a făcut foarte multe descoperiri în ultimele decenii în ceea ce privește creierul uman și astfel s-a observat predispoziția omului de a învăța CU UȘURINȚĂ anumite lucruri în anumite perioade ale vieții lui.

Creierul uman, încă din viața intrauterină, începe să asimileze informații. În primii ani de viață creierul cunoaște cea mai puternică dezvoltare din întreaga existență a unui om. Perioadele în care creierul dezvoltă abilități cu ușurință au fost numite ”ferestre de oportunitate”.

În România, noțiunea de ”ferestre de oportunitate” a fost adusă în atenția părinților și a profesorilor, la nivel național, de către Oana Moraru. Eu una de la ea am auzit prima dată. Apoi am început săpăturile pe cont propriu, mai ales de când sunt mamă.

Oana Moraru este mentor educațional și cutreieră România în lung și lat vorbind despre ”Școala de ieri, copilul de azi și lumea de mâine” în cadrul atelierelor:

  • Copiii sub 6 ani
  • Copiii între 6 și 12 ani
  • Adolescenții

În cadrul Atelierului ”Copiii sub 6 ani, Oana Moraru, pe care o puteți citi și contacta pe Vocea Părinților a vorbit pe larg despre FERESTRELE DE OPORTUNITATE.

Ce sunt FERESTRELE DE OPORTUNITATE?

Sunt anumite perioade din viața unui copil, când densitatea sinapselor și activitatea metabolică a anumitor porțiuni ale creierului sunt foarte înalte, iar creierul devine în mod particular eficient în anumite tipuri de învățare.

Un exemplu brutal: dacă unui nou născut i se acoperă ochii până la vârsta de 6 luni, el va orbi (acest lucru a fost demonstrat de câștigătorii premiului Nobel-David Hubel și Torsten Weisel).

Dacă în primele 6 luni de viață nu ne stimulăm bebelușii vizual, ei pot dezvolta probleme de vedere.

Alte studiile de specialitate** ARATĂ CĂ:

 FERESTRELE DE OPORTUNITATE

specifice copiilor 0-6 ani

Aceste perioade critice demonstrează importanța mediilor stimulative conforme vârstei. Dacă totuși sunt ratate, nu înseamnă că ”lecția” în sine este pierdută, ci că, la vârstele următoare, timpul de învățare și efortul vor fi mai mari, afirma Oana Moraru.

În interviul pe care Tily Niculae i l-a luat Oanei Moraru la Itsy Bitsy în emisiunea Meditații pentru Părinți, Oana punctează importanța cunoașterii Ferestrelor de Oportunitate.

Alte surse pe care le-am folosit și integrat în tabel provin din următoarele link-uri sau cărți:

http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=360
http://www.human.cornell.edu/hd/outreach-extension/upload/casasola.pdf
http://www.cyf.govt.nz/documents/info-for-caregivers/fds-cd-windows-of-op-dec11-hu.pdf
https://www.unicef.org/dprk/ecd.pdf
Inteligența emoțională a copiilor by Lawrence E. Shapiro.

Episodul 4 din seria celor 7 va cuprinde o serie de activități pe care le puteam integra în viața copiilor noștri pentru o dezvoltare armonioasă.

Sursa poză: www.dreamstime.com

You Might Also Like

by

Gălățeancă, șoarece de bibliotecă în căutarea fericirii și a mulțumirii interioare, din generația celor crescuți cu cheia de gât, m-am aventurat de un deceniu la brațul unui olandez, născut în Spania, crescut în Noua Zeelandă, devenit antreprenor în Germania. Din 2016 ni s-a alăturat și Isabella, copilă navetistă, căreia i se vorbește în patru limbi. Sunt tare curioasă ce va urma…

    • Oana
    • 30th December 2017
    Reply

    Nu gasesc urmatoarele episoade, 4-7, pe blog, desi am tot cautat. Poti sa ma ajuti cu un link?
    Multumesc.

    1. Reply

      Ce crezi? Nu am apucat să le scriu. Însă iarna asta îmi voi face timp și pentru ele, după ce ne mutăm și ne instalăm.

  1. Pingback: Copiii au nevoie de adulți care să nu renunțe la ei | Cristina Oțel

  2. Pingback: Pledoarie pentru simplitate | Parinteala

  3. Pingback: (VREI SĂ ȘTII VIITORUL?) NU MERGE LA GHICITOARE, TE-AJUTĂ O EDUCATOARE, SAU … ? | By Irina Schmitz – Revelaţii de Părinte

  4. Pingback: Se învață curajul de mic copil? – Revelaţii de Părinte

  5. Pingback: Care-i gradul de cooperare al copilului meu? Are inițiativă? Este autonom? Are voce socială? | by Irina Schmitz – Revelaţii de Părinte

  6. Pingback: Copiii ne aparțin până încep școala | Despre sufletul meu

  7. Pingback: Aș fi vrut ca mama să știe … | by Irina Schmitz – Revelaţii de Părinte

  8. Pingback: De ce mi-am dus copilul la teatru? | Irina Schmitz – Revelaţii de Părinte

  9. Pingback: #31 Inspirația săptămânii (25 feb - 3 mar 2017) | Cristina Oțel

  10. Reply

    Contributia Oanei la constientizarea in masa a importantei educatiei prescolare este de necontestat. Dar cand documentezi un material despre educatie prescolara in Romania nu poti face abstractie de FasTracKids. In momentul lansarii (martie 2007) publicul romanesc auzea pentru prima oara despre “Ferestrele de oportunitate”. Iata, spre exemplificare, un film de acum 9 ani: https://youtu.be/gyGhCteWUXk . Poate ca nu are FasTracKids expunerea media si nici veleitatile oratorice ale Oanei, dar prin acest program au trecut in cei 10 ani de cand se afla in Romania, peste 15.000 copii carora intr-o mai mica sau mai mare masura le-am marcat destinul.

    1. Reply

      Nu știam de acest program. Mulțumesc că mi-ai trimis link-ul. Îl voi implementa, mai ales că noi o creștem pe fiica noastră și în engleză (limba maternă a tatălui ei).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *