No comments
10th October 2018
Share:
Schimbarea unui obicei prost.
Schimbarea unui obicei prost. Antrenează-te ca pe un câine.

Schimbarea unui obicei prost.

Dresează-te ca pe un câine!

 

Pentru că mi-am propus să-mi schimb viața, în sensul bun al cuvântului, am zis să o iau de la munca de jos, de la a-mi schimba obicei prost după obicei prost.

Așa că am decis să fac o listă cu cele mai urgente obiceiuri proaste la care doresc să renunț. Rosul unghiilor, scobitul pe față și ridicatul vocii sunt primele obiceiuri la care doresc să renunț, asap. Dar prima listă de fapt a fost cea cu ceea ce-mi doresc cu adevărat.

Au fost perioade, chiar lungi, în care nu am recurs la aceste obiceiuri proaste, dar de o vreme ele s-au adâncit în comportamentele mele inconștiente: nu-mi dau seama când le fac și mintea mea conștientă intervine când deja am sânge pe sub unghii, ori când durerea patului unghial îmi spune să mă opresc.

Iar când vine vorba de ridicatul vocii, îmi dau seama după ce deja am alterat starea sufletească a celor prezenți, când deja e prea târziu. Scuzele nu aduc vindecare imediată, iar timpul petrecut reparând ceea ce-am stricat doar prin ridicarea vocii pot să-l aloc altor activități.

Sigur, îmi repet, că nu există oameni răi, și nici eu nu sunt ca atare un om rău, ci există doar oameni care suferă, dar pe bune, e timpul să mă mai și vindec.

Deci este timpul pentru schimbare.

Și mi-am adus minte că am ascultat un capitol din The Great Courses, care era fix despre cum să renunțăm la obiceiurile devenite inconștiente.

Cum să renunțăm la fumat, la mâncat dulciuri atunci când suntem obosiți, sau la pornit discuții în contradictoriu, doar de amorul artei? Ori cum să ne uităm mai puțin la televizor? Sau cum să lâncezim mai puțin?

Așa că m-am apucat să practic fix ceea ce neuroștiințele au dovedit că funcționează, atunci când vrem să ne debarasăm de un obicei prost și să producem o schimbare sau mai multe schimbări, în cazul meu.

Cum să renunțăm la un obicei prost?

Cel mai ușor mod de a renunța la un obicei prost este ca cineva să ne atragă atenția. Cum nu avem însoțitori zi  lumină, care să stea cu ochii pe noi, avem nevoie de alte metode. Iată alte 3 metode:

Metoda 1 (eficient pentru reducerea practicării unui obicei prost):

  1. ține un carnețel/o hârtie și un creionaș în buzunar
  2. datează foaia cu ziua în care ești
  3. stabilește ce comportament urmărești în ziua respectivă, unul sau mai multe
  4. notează-și pe carnețel sau foaia de hârtie ori de câte ori recurgi la obiceiul prost
  5. notează-ți și informații suplimentare, ora, la ce te gândeai când ți-ai aprins țigara ori ai început să-ți rozi unghiile
  6. la finalul zilei, aruncă o privire peste notițe
  7. atât*
  • doar notatul obiceiului pe hârtie duce la reduceri semnificative în practicarea lui

Metoda 2 (și mai eficient pentru reducerea practicării unui obicei prost):

  • pentru a schimba un obicei prost înlocuiește-l cu alt comportament imediat cum ai sesizat factorul declanșator
  • identifică factorul declanșator, ce anume declanșează, obiceiul prost: rosul unghiile (neliniște), scobitul pe față (îngrijorare), mâncat dulciuri sau pornit o ceartă (oboseală), țipatul din senin (oboseala sau frica de eșec), șamd
  • alege un comportament alternativ pe care să-l practici atunci când sesizezi că obiceiul vechi a fost declanșat de oboseală, nesiguranță, îngrijorare, frică, șamd. De exemplu:
  1. când sunt obosită mă culc sau mă concentrez profund pe respirație, timp de 5 minute
  2. când mă simt nesiguranță citesc o mantra sau un articol de pe blog
  3. când simt îngrijorare ridic mâinile în aer în formă de V și afișez o postură puternică, pentru a-i transmite amigdalei că poate lua o pauză de la a fi îngrijorată
  4. când mi-e frică o verbalizez și o salut și respir profund de 5 ori
  • notează-ți ora și în ce împrejurări s-a declanșat obiceiul prost
  • la finalul zilei, uită-te peste notițe și laudă-te pentru nenumăratele momentele în care ai făcut ceea ce și-ai dorit

Metoda 3: folosește comportamente pozitive și negative de întărire

  1. propune-ți să renunți la un obicei și promite-și la finalul zilei o recompensă, dacă ai reușit
  2. la final de zi, dacă ai recurs la comportamentul alternativ, cel pe care l-ai ales pentru a schimba obiceiul prost, răsplătește-te cu ceva plăcut. Fie că sunt câteva pagini dintr-o carte, un serial, un pahar de vin sau o baie cu bule, ori poate doar o meditație ghidată de gratitudine, răsfață-te! Nu-i pentru mintea conștientă, ci pentru subconștient.
  3. Și pentru a nu dilua efectele de la Pasul 3.1 nu te răsfăța atunci când nu ai făcut ceea ce ți-ai propus.

Concluzii:

Ceea ce facem pe parcursul unei zile sunt de fapt etalarea unei serii de obiceiuri.

Aristotel a spus că:

”Suntem ceea ce facem în mod repetat. Excelența prin urmare, nu-i o întâmplare, ci un obicei.”

(We are what we repeatedly do. Excelence, then, is not an act, but a habit.)

Iar Jim Rohn zice că:

”Motivația este ceea ce te urnește din loc. Obiceiul este ceea ce te ține în mișcare.”

(Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.)

Așa că eu am început să mă dresez ca pe un câine. Mi-am cumpărat două carnețele mici și lucrez la schimbarea a trei obiceiuri proaste în același timp.

PS: materialul la care am făcut referire este pe pagina de youtube a celor de la The Great Courses, unde tema este susținută de profesorul Peter M Vishton.

PPS: Acest articol are scopul de a-mi aduce Armonie interioară și este un prim pas spre respectarea angajamentului declarat pe Pagina de 10.

foto: 123rf.com/OlexandrBychykhin

You Might Also Like

by
Gândul că educația primită de la părinți, în special de la mamă, impactează mai multe generații, pune o presiune puternică pe umerii fiecărui părinte, care nu trăiește o viață armonioasă. Cum părintele de același sex are rolul de a ne învăța să ne iubim, să iubim și să dăruim iubire, iar părintele de sex opus ne învață să ne lăsăm iubiți, lucrurile par simple și firești, asta dacă părinții știu cum stau lucrurile cu iubirea. Pentru că autoarea acestui blog, Ela Schmitz, are încă restanțe la capitolul IUBIRE NECONDIȚIONATĂ și VIAȚĂ ARMONIOASĂ, ea s-a decis să pornească în căutarea acestora și să scrie pe blog, până când reușește să le integreze pe pilot automat în viața de zi cu zi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.